Indlæg
Kommentarer

Kun cirka 300 har gennem historien gjort tjeneste i verdens nordligste militærenhed. Walther Gyldenløve er en af dem.

Walther var slædefører, også kaldet »slædefupper«, i Slædepatruljen SIRIUS længe før satellitter og GPS havde set dagens lys. Nej, dengang i slutningen af 60erne og starten af 70erne brugte de kompas, stjerner og bjerge som pejlepunkter, når de skulle finde vej i det nordøstlige Grønland. Mange gange i næsten ufremkommeligt terræn og 50 bidende minusgrader.

Slædepatruljens opgaver var ligesom i dag overvågning af den ubeboede kyststrækning på cirka 2.100 km i fugleflugtslinje. Og patruljeringen foregik også ligesom i dag med hundeslæde i vinterhalvåret. To mænd, en hundeslæde, 300-400 kg oppakning og vigtigst af alt, hundene.

Kom og hør de spændende historier og se film fra den fantastiske natur.

Entré: kr. 40, inkl. kaffe/te og kage

Ingen tilmelding.